BauturaCe beauCe manancCum previn / tratezCum si cat beauCum si cat manancMancareSanatate

Sfaturi pentru masa de Paste. Cum si ce sa mananci

Articol de Alexandra Mănăilă

Pasca, oua rosii, drob de miel, ciorba si friptura de miel, sarmale, salata de boeuf, cozonac, vin sunt cateva dintre preparatele traditionale servite in zilele de Paste. Preparatele traditionale sunt consistente si destul de greu digerabile din cauza numarului mare de ingrediente folosite, dar mai ales din cauza modului in care acestea sunt combinate. Cum sa le combini si mai ales cat sa mananci din fiecare, astfel incat sa nu iei in greutate si sa nu ai de-a face cu indigestiile, afla de la specialisti.

Vezi si: Oul, sursa pura de albumina

Moderaţia trebuie să fie cheia alimentaţiei de sărbatorile pascale. Pentru a evita necazurile de natura alimentara, e bine sa respecti câteva reguli simple, indiferent dacă ai postit sau nu.

7 reguli esenţiale

Combinatiile alimentare necorespunzatoare pot duce la disconfort, oboseala dupa masa, balonare, crampe abdominale, modificarea tranzitului intestinal, flatulenta, crize de bila, dureri de cap, ameteli. Asta daca esti norocos, sa faci ceva simplu. Daca nu, te poti confrunta cu colecistite, reflux gastric, crize pancreatice acute extrem de periculoase.

,,Apariţia simptomelor digestive precum greaţă, vărsături, dureri absominale, tulburări de tranzit, febră sau frison sau cardiace ce includ dureri precordiale, palpitaţii, cefalee, vertij indică necesitatea de prezentare de urgenţă la spital”, sustine conf.univ.dr.Tudor Ciuhodaru, medic primar medicină de urgenţă. Potrivit acestuia, sunt cateva reguli esentiale care te vor tine departe de problemele gastrointestinale.

  1. nu da startul la supraalimentare de la 12 noaptea, imediat dupa slujbă , ci aşteapta până dimineaţă sau, chiar mai bine până la orele prânzului;
  2. alimentele trebuie introduse treptat, după regula ,,nu toate deodată”. Poti începe cu friptură de miel, precedată eventual de o salată de crudităţi, asociată unei garnituri de legume făcute la grătar, urmate dă o felie de ananas crud, nu din conservă, pentru a-ti facilita digestia. Cei care au ţinut post trebuie să reia cu prudenţă alimentaţia normală, începand cu brânzeturi, legume, fructe şi carne de pasăre, urmate de cantităţi mici de ciorbă şi drob;
  3. fiecare masă trebuie sa conţină un singur aliment ,,concentrat” considerând ,,concentrat” orice aliment cu excepţia fructelor şi legumelor, aşa că friptura, drobul, sarmalele se vor consuma separat, nefiind recomandate nici măcar amestecurile de friptură cu ouă, al cărnii de miel cu cartofii şi nici consumul de dulciuri sau fructe imediat după masă;
  4. asiguraţi o pauză de cel puţin jumătate de oră între felurile de mâncare, pentru a evita senzatia de suprasaturaţie sau sindroamele dispeptice;
  5. indiferent de starea de sănătate, alcoolul trebuie băut cu prudenţă putând, mai ales în asociere cu mancarea grasă, să ducă la pancreatite, ulcere, hemoragii digestive, colici biliare;
  6. precauţii speciale trebuie avute în vedere la cei cu afectiuni digestive, metabolice (diabet, gută) sau cardiace, ce trebuie să respecte regimul igieno-dietetic (fără dulciuri, sare etc) şi medicamentos.
  1. nu întrerupe medicaţia cronică pentru a manca sau bea în exces.

 

Ce alimente nu ar trebui combinate la masa de Paste

In primul rand, trebuie evitat consumul de preparate ce contin mai multe tipuri de proteina animala. Proteinele din surse diferite au nevoie de timpi de digestie diferiti.

Vezi si: 3 retete pentru diabetici gatite acasa

Oul fiind un aliment neutru se poate consuma impreuna cu alte preparate. Atentie insa la cantitate deoarece este un aliment complex, deci greu digerabil. De asemenea, acesta este incadrat in categoria alimentelor diurne, de aceea este indicat ca acesta sa se consume pana in ora 16:00. In mod normal, se recomanda consumul a doua oua pe saptamana. De Pasti, ciocnirea oualor vopsite, din dorinta de-a respecta traditia, duce la un consum mai mare de oua. Unii medici nutritionisti recomanda consumul doar a albusului de oua, fiind astfel digestia mai usoara.

Este indicat ca lactatele sa nu fie consumate impreuna cu produsele care contin carne pentru ca au nevoie de enzime diferite pentru digestie. Lactoza din lactate necesita lactaza, iar proteina animala necesita pepsina. Persoanele care au un tranzit intestinal lent vor incepe masa prin a consuma salate si legume crude de sezon deoarece enzimele si fibrele din acestea faciliteaza absorbtia nutrientilor.

Supele si alimentele calde vor fi consumate la final deoarece ele ajuta la omogenizarea hranei si o aduc la o temperatura apropiata cu cea a stomacului facilitand si reducand timpii de digestie.

,,Fie ca este vorba de consumul de oua, sarmale, cozonac sau alcool, moderatia este cuvantul cheie. Suntem romani, iar masa de Paste este un simbol. Majoritatea preparatelor romanesti traditionale gatite in casa sunt sanatoase atat timp cat ele sunt consumate cu moderatie. Sarbatorile Pascale sunt un moment de bucurie ce aduce familia impreuna. Din acest motiv, mediul in care sunt servite alimentele poate face din acesta unul benefic sau unul toxic pentru organism,” a declarat Maria Mihaila, specialist in nutritie si fitoterapeut la Getika Holistic Life.

Cand se serveste desertul

Cozonacul, pasca si prajiturile se vor servi dupa cel putin o ora si jumatate dupa masa de Paste pentru a lasa loc digestiei. Fructele si alimentele dulci vor fi consumate la distanta de mese deoarece aportul crescut de glucide duce la fermentare si indigestie. Consumul de ananas sau papaia in stare cruda ajuta la digestie, cele doua fructe contin enzime digestive extrem de benefice dupa o masa copiosa. De obicei, desertul este insotit de vin, de aceea atentie la numarul paharelor consumate. Un pahar de vin poate sa ingrase mai mult decat desertul.

,,Alcoolul se va consuma cu moderatie mai ales de catre persoanele supraponderale deoarece este bine stiut ca acesta contine 7 kcal/g in comparatie cu glucidele care contin 4kcal/g. Cu alte cuvinte, un pahar cu vin poate sa ne ingrase mai mult decat un desert. In plus acesta reduce capacitatea ficatului de a metaboliza glucoza si de a elimina rezidurile toxice din organism”, e de parere Maria Mihaila.

Petru o digestie optima este recomandat consumul de apa cu 30 minute inaintea mesei si minim 1 ora dupa masa. Lichidele baute in timpul mesei dilueaza sucurile gastrice si impiedica o digestie buna.

Regimul alimentar dupa Paste

Excesul caloric facut de Sarbatorile Pascale iti poate crea suficiente probleme legate de greutate, asa ca incearca să înlocuiesti carnea, dulciurile şi grăsimile cu salate şi fructe şi fa-ti timp pentru plimbări în aer liber sau sport. In plus, pentru a ajuta organismul sa revina la normal dupa masa de Paste, bea mai multa apa, ceaiuri calde si infuzii de plante si adopta ulterior un regim alcatuit din alimente usoare, precum supe creme, salate, alimente amare ce ajuta la stimularea ficatului si la productia bilei: andive, rucola, fenicul, si alte legume precum morcov, sfecla rosie, telina, pastarnac, gulie, avocado, cartoful dulce, sparanghelul. Fructele de asemena sunt indicate. In cazul persoanelor cu sensibilitati gastro – intestinale, fitoterapeutul, Maria Mihaila recomanda cateva plante ce vin in ajutorul metabolizarii nutrientilor:

  • Ghimbirul este un remediu impotriva balonarii si a flatulentei, eliminand senzatia de greata dupa mesele bogate. Se poate folosi crud sau sub forma de ceai.
  • Anginarea: reduce balonarea, contribuie la regenerarea celulelor hepatice, stimuleaza eliminearea colesterolului din bila, ajuta la neutralizarea si eliminarea substantelor toxice din ficat, diminueaza senzatia de greata, adjuvant in calculoza biliara si in hepatita cronica.
  • Papadia stimuleaza activitatea stomacului, a ficatului si a vezicii biliare. Atentie, papadia nu se recomanda in cazuri de calculoza biliara sau renala.
  • Fenicul: elimina gazele din intestin, reduce balonarea, relaxeaza si calmeaza musculatura stomacului, stimuleaza productia de bila, amelioareaza senzatia de colon iritabil, echilibreaza nivelul de zahar din sange.
  • Sucul de Aloe Vera este indicat pentru arsuri sau alte probleme gastro – intestinale. Se recomanda consumul a 30 ml de suc de aloe vera pur dimineata pe stomacul gol.

Fotografie de thesonsgrace / Pixabay

Vezi si: Moderatie dupa Pasti

Etichete

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Vezi si ...

Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker