Ce manancMancare

Oul, sursa pura de albumina

Oul fie el de gaina, de rata, de gasca, fie de strut, fie de prepelita, este prezent in bucataria romaneasca. Insa cat de bine face el la ficat, la bila, la vasele de sange si la dieta astfel incat sa te incumeti sa-l mananci zilnic sau te rezumi la consumul ocazional, ramane o intrebare. Un raspuns rapid este acesta: daca vrei albumina, atunci asigura-te ca il vei avea des pe masa ta.

Albumina este substanta organica care iti asigura necesarul de proteine pentru a face fata efortului fizic. Albumina este prezenta in compozitia albusului de ou, a sangelui si a altor lichide organice. Albusul de ou este albumina pura, motiv pentru care unii medici nutritionisti recomanda consumul zilnic de albus de ou. Insa oul intreg cu tot cu galbenus se recomanda de doua ori pe saptamana. Albuminele se regasesc in ou in proportie de 94% fata de fasole unde albuminele sunt in proportie de doar 58%. Pe langa albumine, oul este o sursa bogata de vitamine: A, B1, B2, E, D,i K, acid nicotinic si pantotenic. Mineralele cum ar fi: fosfor, potasiu, calciu, fier, magneziu si aminoacizii sunt localizati in galbenus. Tot in miezul galben se gaseste si luteina, care apara ochii de necazuri. Avantajul oului este acela ca nu ingrasa avand 13% proteine. Un ou cu masa de 50 grame are o valoare energetica de 90-100 calorii la fel cat un pahar de lapte (150 ml) sau o bucatica de branza uscata (20 grame). Oul contine si ceva grasimi, dar majoritatea sunt prietenoase. Din 5 grame de grasimi continute in oua, doar 0,1 g sunt acizii „rai” saturati, restul acizi nesaturati, indispensabili organismului nostru. Acizii grasi polinesaturati din oua ajuta la memorare si ajuta la evitarea bolilor sistemului nervos.

Alergie, colesterol ridicat, criza de bila

Oul, sursa pura de albumina
Oul, sursa pura de albumina

Insa oul are si el pacatele lui. De exemplu nu contine vitamina C. Galbenusul contine colesterol (pana la 0,8% in oul de gaina si 1,6% in oul de rata), prin urmare nu mananca mai mult de 4 galbenusuri pe saptamana. Acelasi galbenus de ou stimuleaza activitatea bilei (fierii), motiv pentru care trebuie sa fii prudent. Fara maioneze si oua prajite, daca vrei sa eviti crizele de fiere. Nu uita de marele pacat al alergiei. Daca ai teren alergic si chiar te stii alergic la ou de gaina, sterge-l de pe lista alimentelor!

Oua de prepelita

Mai mici si mai scumpe decat cele de gaina, ouale de prepelita sunt salvarea persoanelor care au alergii la ouale de gaina. Ouale de prepelita sunt mai sanatoase intrucat au un continut mult mai complex de principii activ si nu au colesterol. Un ou de prepelita contine de cinci ori mai mult fosfor, de opt ori mai mult fier, de sase ori mai multa vitamina B1 si de 15 ori mai multa vitamina B2 decat oul de gaina.
Diabeticii, persoanele care au crize de bila pot consuma in voie aceste oua, ele fiind indicate in multe cure ca tratament.

Cifrele de pe ou

Cifrele marcate pe ou, importante
Cifrele marcate pe ou, importante

Daca nu ti-a intrat in reflex sa te uiti pe oua inainte de a le cumpara, ar fi bine s-o faci de acum incolo. Marcajele de pe ouale vandute in magazinele din Romania au o anumita insemnatate. De pilda, daca iei oua cu cifra 0, vei stii ca acestea provin din productia ecologica. Daca alegi sa cumperi oua cu cifra 1, vei stii ca acestea provin de la gaini crescute in hala, dar si cu acces intr-un padoc exterior. Ouale insemnate cu cifra 2 sunt tot de la gaini crescute in hale, la sol, dar hranite cu furaje clasice. Cifra 3 reprezinta ouale care provin de la gaini crescute in custi moderne conform normelor europene.

Oua rosii, verzi, galbene de Pasti

Vopsitul si incondeiatul oualor reprezinta traditii pascale pastrate din generatie in generatie atat la tara cat si la oras. Se vopsesc in Joia Mare si se fac in mod special rosii, simbolizand astfel sangele lui Isus, care s-a jertfit pentru omenire. Totusi, ouale se coloreaza si cu alte culori, iar cine are rabdare si talent le si picteaza si apoi se ung cu ceara pentru a le conferi un luciu aparte. Daca vrei sa vopsesti oua de Paste, poti alege vopseaua din comert sau cea naturala.
Medicii atrag atentia asupra vopselei de oua cumparata de la coltul strazii care poate avea efecte nocive asupra sanatatii din cauza plumbului si oxizilor de metale: cupru, aluminiu si staniu continute. Cojile de ceapa rosie pot fi o alternativa naturala la vopsit, la fel si unsul oualor cu slanina in loc de ceara astfel incat acestea sa capete luciu. Daca nu ai timp de vopsit, gasesti in comert oua gata vopsite. Iar ca sa respecti traditia nu uita ca ori de cate ori ciocnesti ouale sa spui “Hristos a inviat!”, iar celalalt partener sa raspunda “Adevarat a inviat!” Nu e neaparat necesar sa mananci toate ouale pe care le ciocnesti. Important e sa intri in spiritul sfintei Sarbatori de Pasti!

Etichete

Articole asemanatoare

1 thought on “Oul, sursa pura de albumina”

Lasă un răspuns

Close