Cum si cat manancMancare

Meniul crizei, prost si nesanatos

In teorie, alimentatia trebuie sa asigure disparita senzatiei de foame si sa fie echilibrata asigurand un numar zilnic de mese, respectiv cinci pe zi dupa cum recomanda nutritionistii. In practica, problema tine insa de ceea ce avem si ce punem pe masa.
Cei mai multi nestiutori spun ca obezitatea este semnul excesului, abuzului si bogatiei. Doctorul Tudor Ciuhodaru, medic primar la Urgente in Iasi este insa de alta parere. “Putini isi pun problema ca acest lucru se datoreaza adesea faptului ca nu ne permitem costurile alimentatiei de calitate bazata pe sfaturile unui nutritionist sau ca timpul limitat intr-o existenta trepidanta sub amenintarea facturilor si a concedierilor nu ne asigura timpul pentru sport si relaxare”.
In opinia medicului iesean de multe ori alimentele de calitate cum ar fi carnea slaba de vita sau de pui, fructele proaspete sunt inlocuite de alimente neadecvate precum “produsele albe”: paine, orez, zahar, paste, faina si cartofi sau supa din oase cu maduva ori vesnica gustare slanina-margarina. Pentru unii saracia inseamna gaura dintr-o gogoasa, pentru altii inseamna foie gras servit doar la Craciun. In timp ce pe masa saracului mamaliga e nelipsita, painea fiind servita doar la sarbatori, pe masa bogatului e painea alba zi de zi si cozonacul la sarbatori.
Mare atentie la combinatiile pe care le faci si la inlocuirile alimentare!
Inainte de a alege carnea de porc in detrimentul celei de vita,gandeste-te bine ce faci! Primeaza pretul sau sanatatea; carnea de porc e mai ieftina, dar are mai multe grasimi (30% grasimi fata de vita 6-8%) si mai greu digerabila.

Studiaza-ti comportamentul alimentar

Cum mananci, dar mai ales cat mananci sunt variatii care tin de comportamentul alimentar. Trebuie sa fii atent la ritmul meselor cat de des mananci si din ce cauze. Poate sari peste mese, fiindca la serviciu nu ai timp nici sa respiri, sau poate te infometezi, crezand ca vei slabi… Nu mananci des, dar rontai intre mese si nu ti se mai face foame… Nu e bine, nici intr-un caz, nici in celalalt.
“Rontaitul duce la adevarate dependente de mancare ce ofera iluzia relaxarii pana la acea masa unica nocturna”, sustine dr. Tudor Ciuhodaru.
S-ar putea sa ai un comportament care iti saboteaza dieta si tu sa nu-ti dai seama de asta. Desi esti la regim, iti spui: “lasa acum o sa mananc pentru ca sunt obosit”; “daca am luat o bucata, atunci nu mai conteaza, pot manca in continuare”. Aceste ganduri puse in practica duc la esecul curei de slabire, de aceea daca singur nu reusesti sa-ti studiezi comportamentul alimentar, apeleaza la psihologii specializati. Ei te pot ajuta.
Poate nu te-ai intrebat niciodata cum servesti masa. Ti-ai zis: ce conteaza ca mananc pe apucate in fata calculatorului sau a televizorului? Ei bine, este foarte important sa stai la masa si sa mananci linistit, fara ca atentia ta sa fie distrasa de altceva. Alimentatia in fata calculatorului sau a televizorului poate fi ca reactie la stres si se poate asocia adesea cu consumul de alcool.
Iar odata aparuta obezitatea, se instaleaza si modificarile de ordin psihologic si de integrare sociala care asociate la statusul economico-social duc la apatie sau depresie si uite asa se inchide cercul vicios al unui stil de viata determinat de criza.
“Constatam ca pe langa cauzele genetice, biologice, culturale si comportamentale, saracia contribuie paradoxal la aparitia obezitatii cu toate complicatiile de ordin metabolic (dislipidemie, diabet),cardiovascular (cardiopatie ischemica, hipertensiune, infarct), neuropsihic (accidente vasculare, tulburari comportamentale, modificari de somn, suicid) sau osteo-articular”, a tinut sa precizeze medicul urgentist Ciuhodaru.
Prin urmare, saracia ne ingrasa, asa ca nu e de mirare de ca jumatate din romani sunt la ora actuala supraponderali.

Etichete

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Vezi si ...

Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker