Cum ma antrenezSport

In timpul liber, tu esti antrenorul tau personal!

Nu putini sunt cei care atunci cand ajung intr-o sala de sport au nevoie de un indrumator. Antrenorul are rolul de-a te convinge sa ramai in sala respectiva, sa te initieze la aparate, sa te invete diferite exercitii, sa te motiveze, sa-ti stabileasca un program de miscare fizica potrivit si nu in ultimul randd sa fie pozitiv si sa te incurajeze. Daca te-ai decis asupra clubului la care vrei sa mergi, nu uita sa-ti alegi cu atentie si antrenorul. Acesta joaca un rol esential in lupta cu kilogramele.

Silviu Munteanu a absolvit Academia Nationala de Educatie Fizica si Sport Bucuresti si activeaza de peste zece ani ca antrenor de fitness, aerobic si personal trainer. L-am intalnit la Body Art Wellness Club, un centru de fitness si relaxare din cadrul Hotelului Rin Grand Hotel din Bucuresti, unde antrena clientii cu zambetul pe buze. Practica sportul de la varsta de 9 ani si nici macar in luna de miere nu a facut pauza, alegand un hotel cu acces la sala de fitness. La actualul loc de munca este cel mai vechi dintre antrenori, iar satisfactiile profesionale nu au intarziat sa apara. A fost votat de catre clientii clubului Antrenorul Anului si pe buna dreptate! Se implica in toate clasele pe care le are, socializeaza cu clientii, le explica, ii trateaza cu seriozitate si isi creeaza o legatura cu fiecare dintre acestia. Rrezultatele sunt “vinovate” de fidelizarea clientilor si sunt destui cei care vin de 3 ani constant la clasele sale.

Clubul Grasilor (C.G.): De ce vin la sala oamenii?

Silviu Munteanu (S.M.): In proportie de 80% vin pentru sanatate, vor un organism care sa functioneze la parametrii optimi, vin ca sa mai arda din tesutul adipos care se pune din cauza serviciului, sedentarismului. In proportie foarte mare vor sa slabeasca, dar vor sa obtina si o tonifiere buna a musculaturii, sa se simta bine din punct de vedere fizic. O mai mica parte, doar 5% din cei care vin la mine, vor sa-si dezvolte masa musculara. Majoritatea sunt oameni care vin de la birou, dupa o zi de munca, stresati, care acumuleaza energie negativa, iar noi le oferim si linistea si confortul fizic si psihic.

C.G.: Vin si persoane cu probleme de greutate?

S.M.: Da, dar daca persoana are 100 kg, o constitutie robusta, obiectivele realiste sunt sa scada in stratul adipos si sa aiba un organism sanatos, ca organele sa functioneze in parametri optimi si in functie de ce isi doreste si persoana respectiva, alcatuiesc un program personalizat.

Silviu Munteanu
Silviu Munteanu

C.G.: Ce program i-ai recomanda unui domn de 100 kg?

S.M.: Tipul robust de 100 kg nu va face sarituri in lateral, din cauza greutatii, ca sa nu-i fortam articulatiile genunchilor, gleznelor, sa nu-i tasam coloana. Cu o astfel de persoana ma axez mai mult pe cardio, mai mult pe exercitii la orizontal la saltea. Vom lucra abdomenul, vom face exercitii pentru mobilitate articulara, elasticitate musculara, diferite tipuri pentru exercitii de respiratie si cand o sa scada in kilograme si voi simti ca e pregatit pentru alt tip de exercitii, atunci incercam si altceva. Pana atunci nu risc, fiindca nu vreau sa-i fac mai mult rau.

C.G.: In cazul unei doamne supraponderale?

S.M.: O doamna mai grasuta, care cantareste in jur de 90 kg, la o inaltime de 1.70 m, dupa ce aflu ce probleme medicale are (valabil in cazul tuturor clientilor), va primi un program bazat pe greutatea propriului corp. Fara greutati, doar exercitii simple in care incercam sa imbinam partea inferioara, pentru ca se ard cele mai multe calorii cand lucrezi picioarele, cu foarte multe exercitii la salteluta in care implicam abdomenul. Lucram si muschii fesieri, talia, musculatura bratelor, spatelui, dar totul foarte simplu. Exercitiile nu fac omul sa fie dependent de sala sau de accesorii! O persoana supraponderala va evita poate multe flexii si sarituri, ca sa-si protejeze articulatiile. O persoana care nu prezinta riscuri la nivel articular poate folosi si antrenamentul cu greutati care implica accesori, bara, discuri, gantere, saculeti, elastice.

C.G.: Ai exemple de persoane care au slabit in urma antrenamentelor tale?

S.M.: Am avut un tip de 149 kg, care a ajuns la 98 kg in circa 8-9 luni. A si ascultat din punct de vedere al alimentatiei, a evitat tot ce inseamna dulciuri, bauturi carbogazoase, alimente fainoase, a urmat si o dieta, dar nu una stricta. A avut mese regulate, si-a respectat orele de masa, gustarile, dar venea de 5 ori pe saptamana la sala. Jumatate din succes a fost aportul lui, jumatate aportul antrenorului. Eu l-am ajutat cu cunostintele mele, prin modalitatea mea de a-l antrena, iar el m-a ascultat in timpul liber. In timpul liber, tu esti antrenorul tau personal! Nu mai e nimeni sa te supravegheze. Trebuie sa fii constient ca ceea ce faci, faci pentru tine si el a inteles asta si l-a ajutat foarte mult. Am format o echipa. Avea 38 ani, o alimentatie total nesanatoasa si era sedentar. Am lucrat cu el cardio si ii protejam articulatiile. Au fost antrenamente bazate pe foarte mult mers, fara alergare, mers cu inclinarea benzii, fara inclinare, mers mai rapid, mai usor. Am folosit si bicicleta foarte mult, e foarte buna bicicleta clasica in diferite tipuri de antrenament. Cel mai bun antrenament este antrenamentul pe intervale. E cel mai complex, dupa parerea mea, nu e monoton! Te joci cu viteza, te joci cu pulsul si supui organismul unor socuri. Cu cat il sochezi cu mai multe metode de antrenament, cu atat vei avea mai multe rezultate. In plus, niciun antrenament nu trebuie sa arate la fel, exercitiile sa fie diferite cu amplitudine diferita. Un alt exemplu este al unei domnisoare de 26 ani, careia nu-i placea absolut deloc sala, dar a trimis-o prietenul ei sa slabeasca. Avea 80-82 kg la 1,70 inaltime, iar iubitul ei i-a spus sa mearga la sala sa faca ceva, fiindca nu mai suporta sa arate astfel. ”Tu stii ca mie nu-mi place deloc sala”, mi-a zis ea cand a venit prima oara. Pentru inceput, nu trebuie sa-ti placa, important este sa intri pe usa, apoi voi avea eu grija de tine si o data cu primele rezultate care vor veni o sa adori sala, i-am spus eu. Primele 2 saptamani a venit la sala si a fost foarte greu, am luat-o de la zero. Tineam legatura cu prietenul ei, care mi-a spus sa-l sun daca ea face figuri si nu vine la sala. Baiatul asta chiar o iubea sincer, i-a platit abonamentul la sala, i-a dat bani ca sa aiba toate conditiile. Intr-un antrenament, alimentatia conteaza 60-70% si antrenamentul 30%-40%. Nu se poate fara un program de alimentatie bine pus la punct sa ai rezultate, dar asta nu inseamna o dieta stricta, ci alimentatie sanatoasa, iar aceasta fata nu se alimenta corect, nu se odihnea, era sedentara… tot ce era mai rau. Am incercat sa-i fac sa-i placa atmosfera din sala, exercitiile sa fie eficiente, dar sa fie si distractive, sa nu simta efortul ca pe o povara. Ca antrenor trebuie sa motivezi si sa fii pozitiv, sa te faci inteles si sa incurajezi persoana respectiva. Sa ii spui ca nimic nu e imposibil, sa treaca peste durere; depinde de antrenor foarte mult… Pe tipa asta am motivat-o, spunandu-i lucruri realiste. Cea mai buna investitie e in tine, nu in haine, nu in excursii in tari straine, nu intr-o pereche de incaltari sau bratari si bijuterii. Investitia e in corpul tau, sa arati bine, sa fii sanatoasa, sa te simti bine cu tine; nu le ai pe astea, nu vei fi fericita. Fericita esti atunci cand esti multumita de tine insati. Tu ai haine, iti place cum iti vine bluza asta, rochita asta, pantalonii astia? Mie, sincer nu imi place! Iar tipa s-a ambitionat atat de tare cand i-am spus asta, ca nu a mai vrut sa-si cumpere haine, ci dorea sa intre in cele mai vechi de cand fusese slaba. Intr-un an a ajuns de la 82 kg la 68 kg, dar venea de 4 ori pe saptamana. Ma gandeam chiar la un moment dat sa o inscriu intr-un concurs de fitness, fiindca ajunsese la o forma fizica atat de buna, atat de bine conturata, abdomen frumos, coapse, ca si eu am ramas uimit. Admiratie si satisfactie profesionala, asta am obtinut! Cand vezi ca un om are rezultate bune cu tine, stii ca nu ai muncit degeaba, nu ai pierdut timpul! Primele rezultate au inceput sa apara dupa 3 luni, sa scada in kilograme, sa se simta tonusul muscular, stratul adipos incepuse sa se stranga, disparuse celulita. Apoi cu cat lucra mai intens, cu atat rezultatele au fost si mai bune. Fata a plecat din tara, dar si acum imi multumeste pe email, ma suna si imi spune ca a ramas fidela salii de fitness si face antrenamente acolo unde locuieste. Am ramas surprins cat de negativista era la inceput si cum dupa 5-6 luni tragea ea de mine, sa vin la sala, in timpul meu liber s-o mai antrenez. S-a autoeducat, iar prietenul ei era in al noualea cer.

C.G.: Totusi, rezultatele sunt in functie de varsta, sex, tip somatic…
S.M.: Da, sa fim realisti! Nu putem sa avem aceleasi rezultate la persoanele de peste 40 ani-45 ani ca la cele de 20. Metabolismul e altul, nu mai sunt arderile ca la 20 ani, dar pot fi rezultate bune pentru varsta respectiva. Rezultate exista la orice varsta!

Etichete

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker