Cum previn / tratezSanatate

De Ziua Internationala a Alimentatiei, 16 alimente sanatoase si un maraton

Astazi, 16 octombrie Gabriela Szabo, Andi Moisescu si alte nume sonore din Romania au luat startul si au alergat la Maratonul International al Copiilor pentru a atrage atentia asupra malnutritiei. Clubulgrasilor.ro iti propune sa echilibrezi balanta: daca mananci prea mult sa inveti sa micsorezi portiile, alegand alimentele sanatoase, iar daca mananci prea putin sa eviti subnutritia.
Save the Children International a organizat un eveniment pentru a marca Ziua Internationala a Alimentatiei. Peste 20.000 de copii din peste 40 de tari au sarbatorit alergand pentru alti copii. Scopul: acela de a atrage atentia liderilor lumii asupra problemelor de malnutritie si asupra mortalitatii in randul copiilor mai mici de 5 ani.

Copiii de la oras se confrunta cu surplus de greutate

245 de copii romani au participat la acest Maraton International, in majoritate de la Cluburile Sportive ale sectoarelor 1, 2, 3 si 6 din Bucuresti, Clubul Sportiv Dinamo, Colegiul National Mihai Eminescu, Scoala Nr. 102 General Eremia Grigorescu si Scoala 141 din Bucuresti. Gabriela Szabo, Andi Moisescu au alergat primii 195 de metri ai Maratonului International al Copiilor alaturi de Cristina Pocora, Camelia Mihalcea Macoviciuc, Doina Ignat, Dan Cruceru, Melania Medeleanu, Monica Rosu, Diana Oprea, Grigore Cartianu, Gabi Solomon. Prin acest manifest sportiv unic in lume, romanii doresc sa atraga atentia autoritatilor asupra necesitatii implementarii in scoli a unor proiecte de informare cu privire la un stil de viata echilibrat – alimentatie sanatoasa si sport. Conform unui studiu al Institutului Sanatatii Publice si al Centrului National de Evaluare si Promovare a Starii de Sanatate, desfasurat in 2010 pe un esantion de 476.531 de copii prescolari si scolari, la nivel national, 23% dintre copii au o dezvoltare fizica dizarmonica. Dintre acestia, 25% sunt din mediul urban si 17% din cel rural. In urban predomina dizarmonia cu plus de greutate, iar in rural cea cu minus. “Subalimentatia reprezinta lipsa unui aport alimentar corespunzator nevoilor nutritionale ale copilului si duce la malnutritie. Supraalimentatia reprezinta un aport alimentar peste nevoile copilului si duce la obezitate”, atrage atentia doamna doctor Liliana Calapod, medic primar pediatrie.
Obezitatea infantila este una dintre cele mai serioase probleme de sanatate publica ale secolului 21, sustin nutritionistii. Prin urmare, daca ai dubii in privinta greutatii copilului tau, adreseaza-te unui medic. Noile valori ale indicelui de greutate corporala acceptate pe plan international ca limita inferioara pentru obezitate le poti vizualiza aici. Daca tu sau partenerul tau aveti probleme cu greutatea, riscul ca cel mic sa-l mosteneasca pe parintele durduliu este destul de mare. Sansele unui copil de a fi obez cresc cu 25% daca parintii lui sunt obezi!

Copiii de la tara, prost hraniti

Cartoful, hrana saracului predomina in alimentatia din ruralul romanesc. Raportul “Sanatatea copiilor din zonele izolate din Delta Dunarii”, dat publicitatii in luna martie a acestui an, a scos la iveala faptul ca doar 6% dintre copiii din aceste zone fac abuzuri alimentare, dar cartofii prajiti sunt consumati la pranz de patru ori pe saptamana. Un alt aliment nelipsit de pe masa taranului roman este painea. Si la moldoveni se intampla la fel. Un vecin de peste Prut mananca, anual, in medie aproape 110 kilograme de paine, consumul de carne fiind de trei ori mai mic. Totusi locuitorii Deltei stau mai bine la consumul de carne, preparatele din carne de pasare se regasesc in farfuriile acestora in toate zilele saptamanii. Copiii foarte slabi, care nu vor sa manance au tot felul de probleme legate de o slaba dezvoltare a oaselor, a organelor interne, a muschilor, a tesuturilor si un sistem imunitar slab. Copilul care are o greutate mai mica cu 10% fata de limita inferioara admisa este considerat slab. Cand pierderea in greutate depaseste 30%, copilul este casectic (foarte slabit), asta insemnand o stare grava de subnutritie, care necesita tratament medical. Starea de slabire poate sa aiba deseori o cauza alimentara: copilul, mancand mai putin decat este necesar, este subalimentat. Chiar daca mananca des, de mai multe ori pe zi, este posibil sa nu manance “ce trebuie si cat trebuie”, de obicei are o alimentatie bogata in proteine (carne, mai ales), dar saraca in lipide si glucide. Alteori subgreutatea este datorita unei subalimentatii relative, in sensul ca primeste o alimentatie caloric corespunzatoare varstei si greutatii sale corporale, dar copilul “cheltuieste” foarte mult in jocuri si sport in exces, este mereu agitat, nu doarme, nu se odihneste suficient.

Infometarea la extrema cealalta a supraalimentarii

In timp ce unii copiii mananca de sparg, altii rabda de foame. Potrivit datelor Organizatiei ONU pentru Alimentatie si Agricultura aproape 870 de milioane de oameni din intreaga lume sufera de foame. Plecand de la new-yorkezi care au peste 120.000 de copii subnutriti, pentru ca nu isi permit o masa pe zi si ajungand pana la copiii romi din Romania, care in proportie de 40% sufera de subnutritie severa, infometarea este pretutindeni. Previziunile arata ca 25 milioane de copii din lumea intreaga vor fi afectati de foamete pana la sfarsitul acestui secol, din cauza schimbarilor climatice care conduc la crize alimentare si preturi mari la produse precum orez, grau, porumb si soia. Scopul Zilei Mondiale a Alimentatiei, proclamata in 1979 de catre Conferinta Organizatiei Natiunilor Unite pentru Agricultura si Alimentatie (FAO), este sa avertizeze opinia publica asupra importantei hranei si sa intareasca solidaritatea in lupta impotriva foametei, malnutritiei si saraciei.

Serbeaza cu 16 alimente sanatoase

Clubulgrasilor.ro te indeamna ca azi, 16 octombrie de Ziua Internationala a Alimentatiei sa serbezi intr-un mod inedit: sa consumi 16 produse alimentare sanatoase.
Am ales pentru tine acele alimente, care fac bine siluetei, fiind sarace in calorii, dar te vitaminizeaza.

1. Merele, o sursa excelenta de fibre, te ajuta sa stai departe gripa, fiindca sunt bogate in vitamina C si regleaza colestorolul.
2. Broccoli, fiert in aburi, fara sosuri, branze si grasimi, iti aduce un aport de calciu, potasiu si vitamina A si C.
3. Migdalele, in special cele crude, contin fibre, proteine, fier, magneziu si vitamina E.
4. Rosiile, bogate in licopen, unul dintre cei mai puternici carotenoizi, care actioneaza ca un antioxidant, consumate zilnic reduc riscul aparitiei cancerului de colon.
5. Fasolea rosie este bogata in fibre, proteine, cupru, fier, fosfor si magneziu.
6. Somonul este o buna sursa de proteine si acizi grasi omega-3, fiind sarac in colesterol.
7. Stafidele bogate in fier si vitaminele din complexul B imbunatatesc sanatatea mentala, digestia.
8. Lamaile, o bogata sursa de vitamina C, fortifica sistemul imunitar si previn aparitia cancerului.
9. Usturoiul, cunoscut drept antibioticul natural, scade colesterolul “rau” din organism, hipertensiunea arteriala si reduce riscul aparitiei cancerului gastric si de colon.
10. Lintea bogata in izoflavone (un tip de fitoestrogeni) care contribuie la prevenirea cancerului mamar si in fibre alimentare, previne aparitia bolilor cardiovasculare.
11. Iaurtul bogat in calciu, intareste oasele, ajuta digestia.
12. Caisele au beta-caroten, vitaminele A si C si fosfor eficient in prevenirea problemelor de memorie.
13. Orezul brun, preparat fara ulei, iti taie senzatia de foame, fiind satios. Este bogat in fibre si te ajuta si la tranzitul intestinal.
14. Ouale fierte, in special albusurile, sunt foarte sanatoase. Oul este considerat cel mai complet si echilibrat aliment din punct de vedere nutritiv. Albumina din albus este extrem de buna pentru ficat. In plus, un ou fiert tare va face ca foamea sa dispara rapid.
15. Ceapa, desi te face sa plangi cand o tai, quercitina pe care o contine previne cancerul si procesul de imbatranire. Vitaminele si mineralele pe care le contine tin departe alergiile si inflamatiile.
16. Nucile ajuta la scaderea colesterolului rau si sunt o sursa bogata de grasimi bune, atat monosaturate, cat si polisaturate. Bogate in antioxidanti, vitamina E, ele previn bolile de inima, lupta impotriva infectiilor si protejeaza pielea de factorii negativi din mediul extern.

Etichete

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close